Interviu cu Fiodor Caragheaur, proprietarul companiei Ciffi-ml plus, realizat în cadrul campaniei „Microinvest – un creditor responsabil”.
Bună ziua, Fiodor. Când mă pregăteam de acest interviu și am aflat cu ce se ocupă compania dumneavoastră, din start eram sigur că acest interviu va fi citit de un public foarte larg. Și asta deoarece tema marcajelor rutiere, dar și motivul enigmatic de ce acestea „dispar” atât de rapid de pe drumurile moldovenești îi interesează practic pe fiecare. Deci vă ocupați cu trasarea marcajelor rutiere, da?
Adevărat. Crearea indicatoarelor și marcajelor rutiere.
Pot spune că domeniul de activitate al companiei dumneavoastră „marcajele rutiere” este unul destul de exotic pentru țara noastră. Nu cred că a apărut spontan. Cum a început totul?
Aceasta este o afacere de familie. Tatăl meu a activat în acest domeniu timp de 35 de ani. La fel și mama, întreaga sa viață a avut tangențe cu domeniul rutier, activând în dispeceratul poliției rutiere din oraș și „controlând” la propriu semafoarele din localitate.
De fapt da, în perioada URSS deja existau marcaje rutiere, dar care erau realizate 100% de către organizațiile de stat.
Începând cu anii 2000 totul s-a destrămat, iar trasarea marcajelor rutiere a trecut de partea companiilor private. Cronologia business-ului nostru e destul de simplă. Compania a fost fondată în anul 2008, iar începând cu 2015, „volanul” afacerii a trecut în mâinile mele. La moment, în cadrul companiei activează 5 angajați, împreună cu mine. Dacă să fiu sincer, chiar îmi place ceea ce fac. Primesc plăcere din marcarea drumurilor și fac asta din suflet. Sunt un norocos prin faptul că mi-am găsit îndeletnicirea la care am visat și merg zilnic la lucru cu plăcere.
Dacă faceți asta din plăcere, cu siguranță vă pricepeți bine în toate. Asta e cel mai important într-o afacere. Povestiți-ne despre secretele din „bucătăria” marcajelor rutiere… La sigur, totul nu e atât de simplu precum pare – doar să aplici vopseaua albă pe asfalt…
Primul secret este utilajul special de trasare a marcajelor rutiere, unic în Moldova. Ați văzut vreodată cu ce se trasează o trecere pentru pietoni?
Când ești la volan încerci să eviți porțiunile de drum unde se fac lucrări… Nu am atras atenția la acest lucru…
După tehnologia standard, „zebra” se marchează cu ajutorul unor șabloane din lemn sau metal. Astfel, o mare parte din vopsea merge nu doar pentru trasarea drumului, dar pentru șablon. În afacerea noastră, consumul de vopsea este un factor critic, practic veniturile noastre se bazează anume pe acest lucru. Iată de ce, am decis să caut și să achiziționez un utilaj automatizat, care permite trasarea liniilor de 40 de centimetri ale zebrei, fără necesitatea unui șablon. Totul se face rapid și cel mai important, cu un consum minim de vopsea.
Deja încep să mă simt un reporter de la postul Discovery. Mai aveți și alte secrete?
Încă ceva. Marcajele rutiere și din parcări pot fi trasate cu vopsea, dar mai există și „termoplast”, termoplast preformat și „plastic rece”. De exemplu, săgețile rutiere des sunt trasate cu termoplast preformat. Același material l-am folosit și în marcarea parcărilor de la Kaufland. Procesul e destul de simplu, elementul necesar este despachetat și cu ajutorul unui arzător, se lipește de asfalt. Totuși, și această tehnologie, preluată încă din timpurile URSS, are minusurile sale. La temperaturi înalte, termoplastul se înmoaie și se înnegrește. O alternativă a acestei tehnologii este „plasticul rece”. De fapt, aceasta este traducerea directă a denumirii din limba rusă. În Europa, materialul dat este numit „bicomponent”, fiind utilizat în aceeași variantă și pentru Republica Moldova. În vopsea se adaugă un întăritor sub formă de praf, în proporții diferite, în funcție de temperatura de afară. După aceasta, avem maxim 10 minute ca să aplicăm soluția pe asfalt. După expirarea acestui timp, materialul devine la fel de dur ca și betonul.
Dacă există tehnologii atât de „inovatoare”, de ce marcajele rutiere se șterg atât de rapid? Presupun că nu se fură chiar totul. Mai există și companii care lucrează profesionist și corect.
Marcajele rutiere nu pot fi veșnice. Acesta este un proces fizic ireversibil. Întrebarea e în altceva – în cât timp se vor șterge. Dacă după o lună și jumătate – păi marcajul rutier nu este calitativ. Dacă peste jumătate de an sau un an – e o perioadă normală. Acest lucru depinde și de starea și calitatea asfaltului. În cazul în care asfaltul este „uzat” și de calitate joasă, atunci nici cel mai bun marcaj rutier nu va ține mult. Mai ales pentru porțiunile de drum în curbe, unde acțiunea șinelor pe asfalt este mai înalt sau dacă pe drum trec des vehicule mari, care transportă mărfuri. Dar dacă să vorbim la general, un marcaj rutier care dispare în 3 – 4 săptămâni, e din cauza vopselei de calitate joasă.
Sunteți o companie privată. Respectiv, asta înseamnă că oferiți garanție pentru marcajele trasate, nu-i așa?
Sigur că oferim. Garanția noastră este de 6 luni. Deși am obiecte unde trasez marcaje în mod regulat, deja de câțiva ani. Acolo, vopseaua rezistă până la un an. Nu în forma ideală, dar marcajele rămân vizibile și își îndeplinesc funcția până la urmă.
Cât de mare este concurența în afacerea dumneavoastră?
Pot să număr până la 5 companii care se ocupă cu marcajele. Dar noi în Chișinău practic nu lucrăm deloc, doar cu companii private. De exemplu, parcările din Chișinău sunt nișa noastră. Aici putem menționa și Shopping Malldova, și Kaufland, și Nr1. Am lucrat cu plăcere cu fiecare din ei.
Nu lucrați cu instituțiile de stat din principiu?
De fapt, lucrăm și cu ei. Avem comenzi în mai multe regiuni din Moldova: Ungheni, Nisporeni, suburbiile municipiului Chișinău – Stăuceni, Sângera, Ialoveni.
Fiodor, de ce totuși calitatea marcajelor rutiere este atât de discutată, și nu de bine. La acest capitol se expun practic toți, de la șoferi la pietoni. Și în cele mai dese cazuri, au dreptate…
Păi, toți încearcă să economisească pe materiale. În anul 2015 am decis ferm că voi lucra doar cu materiale de calitate, chiar dacă la început profitul meu va fi foarte mic. Am găsit o fabrică în Bacău, cu o reputație foarte bună la capitolul calitate. Ei exportă materialele sale în toată Europa și chiar Coreea de Sud, iar acolo concurența nu e deloc mică. În Franța, Spania sau Germania cu produse necalitative la sigur nu te menții pe piață.
O vopsea de calitate superioară cere și o investiție destul de mare. Cum reușiți în acest sens să țineți piept concurenței?
Aici este vorba de mai multe detalii. Începând cu faptul că prețul pentru unele materiale nu este mult mai mare decât alternativele din Belarus și terminând cu ideea că o vopsea bună se va menține pe o perioadă de două ori mai îndelungată. Clienții noștri, mai ales cei fideli, țin cont de aceste detalii mici, dar importante.
Ați avut vreo comandă neobișnuită? Sau lucrul dumneavoastră e mereu același?
O să mai repet, chiar dacă trasarea marcajelor pare a fi un lucru monoton, fac asta din plăcere. Dar dacă să vorbim despre comenzi neobișnuite, păi anume noi suntem creatorii marcajelor discutate intens zilele acestea, de pe aleea Mircea cel Bătrân din sectorul Ciocana.
Voi ați desenat liniile „enigmatice” pe care le-am văzut în niște fotografii pe un portal de știri? În ce constă ideea acestor marcaje, de-a dreptul stranii?
Prima mea reacție referitor la acest proiect, a fost: „Ce mai e și asta?” După care, arhitectul ne-a explicat ce a stat la baza acestei idei. Cele șapte linii ale marcajului (care mai apoi se îngustează) reprezintă șapte coline pe care este situat orașul Chișinău. Iar scopul acestor marcaje este de a transforma plimbările pe alee, într-un joc. Apropo, chiar funcționează. Mai ales pentru copii și adolescenți, care se deplasează jucăuș de-a lungul benzilor, inventându-și tot felul de istorioare, dovadă că le-a plăcut ideea. E ceva nou și diferit, cred eu.
Ne-am implicat atât de mult în conversație, că nici nu am reușit să vă întreb despre Microinvest. Căci anume ei mi-au dat contactele dumneavoastră…
Microinvest mereu o să rămână recomandarea numărul unu ca partener de afaceri. Când am început să colaborăm cu ei, tatăl meu încă lucra cu utilajele din timpurile sovietice. Avea o mașină de marcaj GAZ-53, încă din anii ’80. Iar eu visam la o mașină nouă și modernă. Pe care am și cumpărat-o în scurt timp. Ușoară ca un cărucior pentru copii. În plus, periodic nu ne ajungeau resurse ca să ne mărim „cifra de afaceri”. Anume în aceste momente am primit ajutor de la Microinvest, rapid și sigur, ca să ne rezolvăm toate problemele financiare.
Dar, procentele…
Da, procentele sunt mai mari. Mulți prieteni de ai mei m-au întrebat despre acest lucru, iar eu le răspund tot cu o întrebare: „Dar voi puteți să-mi împrumutați acești bani, acum?” Nimeni nu e gata. La bănci rata dobânzii e mai mică, dar probleme la solicitarea creditului sunt mult mai multe, plus perioada de luare a deciziei este îndelungată, uneori, pur și simplu din principiu. Cu Microinvest totul e ușor. În doar 2 – 3 zile îți poți rezolva toate problemele, iar dacă dobânda propusă se include în planul meu de afaceri, de ce să nu colaborez cu ei? Mai ales că atitudinea binevoitoare și prietenoasă pe care o au față de clienți, îmi este atât de aproape de suflet.
Ce nu v-am mai întrebat?
Este o întrebare pe care mi-o dau practic toți, de ce compania noastră are o denumire atât de stranie – „Ciffi-ml plus”.
Fiodor, de ce compania dumneavoastră are o denumire atât de neobișnuită?
Nu e deloc neobișnuită. După cum am spus, afacerea noastră e de familie, iar denumirea este abrevierea numelor noastre. Tata, Caragheaur Ivan Fiodor. Eu, Fiodor Ivan și mama, Maria Lupașco. Iar „plus” semnifică creșterea continuă.